Duurste postzegel ooit verkocht

Op 8 juni 2021 werd door Sotheby's in New York de duurste postzegel ooit geveild. De opgebrachte prijs, viel eigenlijk een beetje tegen. Voor "slechts" 8,3 miljoen dollar (6,85 miljoen Euro) werd de Brits Guyana 1ct magenta, afgeslagen en ging zo naar een andere eigenaar. Daar komt de veilingscommissie van Sotheby's dan nog bij natuurlijk.

"Een beetje tegenvallen" hoor ik u denken "Hoezo?". Ja ik geef meteen toe: het is een gigantisch bedrag voor een klein stukje papier. Het is zelf het duurste stukje materiaal naar gewicht, ter wereld! En toch valt de opbrengst tegen en wel om de volgende redenen:

1. De vorige keer dat dit stukje papier (want feitelijk is en blijft het dat) geveild werd, was ook bij Sotheby's en toen werd er 9.48 miljoen dollar afgeslagen. Dat is iets meer dan 1,1 miljoen dollar minder waard dan bijna zeven jaar geleden. 

2. De taxatie door Sotheby's was ergens tussen de 10 en 15 miljoen dollar

3. De verkoop van een dergelijk object wordt, zoals gewoonlijk, goed gehypet. Er was veel bekendheid aan gegeven in de filatelistische wereld en ook gewone media in de Angelsaksische wereld.  

4. Dit zegeltje heeft een lange en bijzondere historie. Het is de eerste keer dat dit topstuk minder waard werd. 

Maar eigenlijk is de tegenvallende opbrengst nog minder verrassend dan degene die het heeft gekocht. In de lijst van illustere verzamelaars als Ferrari, Hind, DuPont en Weitzman, volgt nu Stanley Gibbons. Jawel die van de catalogi en handel etc. uit Londen, met een zeer gerespecteerd verleden in de Angelsaksische filatelistische wereld. 

Dat Stanley Gibbons niet optrad namens een verzamelaar, zoals wel vaker gebeurd als een verzamelaar niet bekend wil worden, bleek ineens toen zij aankondigden dan de 1c magenta te koop was. Eigenlijk niets bijzonders zou je zeggen. Als handelaar koop je en verkoop je weer met winst (meestal). Toch wordt het niet een 'gewone' koop-verkoop deal. 

Stanley Gibbons gaat de Brits Guyana 1c magenta in stukjes verkopen. Nee, niet met een schaar gelukkig, maar zeg maar virtueel of via een aandeel of... Nou ja het is nog niet bekend en vol vraagtekens over hoe ze dat gaan doen. Volgens mij weten ze dat zelf ook nog niet. De site waarop dit is aangekondigd, is alles behalve helder. Het enige wat er staat is dat ze van plan zijn om het eigendomsrecht op te delen. Een soort aandelen systeem denk ik. Of toch iets anders? Een certificaat? Iets anders?? Of toch die schaar???

Uit nieuwsgierigheid heb ik me ingeschreven voor hun nieuwsbrief waar ze hun plannen zullen aankondigen. Of ik zo'n stukje eigendomsrecht zal gaan kopen lijkt me sterk; ik ben toch meer een ouderwetse verzamelaar en wil iets fysieks in handen hebben en niet iets virtueels. Bovendien kan ik mijn centen beter besteden aan iets voor mijn verzameling en wil niet een virtuele verzameling beginnen..

Zou jij een stukje van de magenta willen 'bezitten'? Wat vindt jij? Goed idee om de koop zo aan te pakken?

 

Mijn aanbiedingen op Delcampe Ebay Marktplaats