Retourpost uit België

Als verzamelaar in het digitale tijdperk, verstuur en ontvang ik postzegels vanuit de hele wereld. Meestal gaat dat zonder problemen. Soms helaas niet en verdwijnt post spoorloos. Met name Rusland is wat mij betreft berucht, driekwart van de verzonden brieven "verdwijnt". Helaas verkoop en koop ik daarom ook niet meer aan verzamelaars in Rusland...  Binnen Nederland is er in de afgelopen twintig jaar slechts één poststuk spoorloos verdwenen. Binnen Europa helaas een handvol in die periode. Het valt dus eigenlijk wel mee met de betrouwbaarheid van de postdiensten. Maar het blijft zeer frustrerend als het gebeurd.

Als verkoper laat ik kopers van te voren weten dat ik niet kan garanderen dat de post ook daadwerkelijk aankomt en ik stuur ze een afbeelding van het verzonden stuk. Dit om zoveel mogelijk discussie te voorkomen. Maar ook dan kan het fout gaan. 

Postzegel internationaal
Op 18 mei verzond ik een brief en deze liet maar op zich wachten. De koper inmiddels terecht ongeduldig, mailde waar de zegels bleven. Hij ontdekte op de afbeelding van de verzonden brief die ik hem had gestuurd, dat ik de zegels naar het verkeerde land had gestuurd! pfff, dit was me nog nooit overkomen.

Gelukkig had de koper begrip voor mijn omissie. We spraken af nog even te wachten en te kijken of post van België er zelf achterkwam dat de plaats in Frankrijk lag en de brief zelf zou doorsturen of terugsturen naar afzender. Helaas, na twee weken wachten had de koper nog niets ontvangen en ik niets retour gekregen. Ik heb de koper het aankoopbedrag retour overgemaakt en baalde als een spreekwoordelijke stekker van mijn fout.  

Tot mijn zeer aangename verrassing vond ik vandaag mijn verzonden brief retour in mijn brievenbus. Ruim anderhalve maand nadat ik hem had verzonden. Omdat mij zoiets maar zelden overkomt, heb ik nu als bonus toch een interessant poststuk in handen gekregen. 

Aan de voorzijde is niets bijzonders te zien; alleen een pennenstreep door het adres. Aan de achterzijde is een sticker van bpost geplakt met in twee talen Adres Onvolledig/Onjuist International ROE. Wat ROE betekent in deze, weet ik niet. Als ik het opzoek dan kom ik bij Return of Equity. De Nederlandse vertaling is dan "Rendabiliteit op eigen fondsen", m.a.w. financiële rendabiliteit. Dat lijkt me niet de juiste betekenis van de afkorting. Weet een lezer misschien waar ROE voor staat?

Verder op de achterzijde nog een extra sticker met streepjescode en daaronder nog een streepjescode. Daaroverheen nog eens RETOUR geprint met een mij onbekende code. Wat mij ook nog opviel is dat er handgeschreven mijn huisnummer bijstaat. Blijkbaar was mijn handschrift niet duidelijk genoeg voor de postbode om in één keer het nummer te ontcijferen... 



Mijn aanbiedingen op Delcampe Ebay Marktplaats