Vervalsingen (Italië)

Vervalsingen zijn in de filatelie helaas zeer gebruikelijk. Zeker voor de zeldzamere en duurdere exemplaren. Je hebt versvalsingen in verschillende vormen en mate. Vervalsingen van hele stukken, nagemaakte en opnieuw gedrukte zegels, vernieuwde gom, zodat ze opnieuw postfris zijn, valse opdrukken, valse afstempelingen, etc etc.

Soms zijn ze zo goed dat zelfs experts ze niet of moeilijk kunnen ontdekken. Soms zijn ze wel heel erg voor de hand liggend of opvallend. 

Van de laatste kwam ik er laatst weer eentje van tegen. Ditmaal uit het verzamelgebied Italië. Net als veel andere west-Europese landen, had Italië speciale postkantoren in de Levant/klein-Azië voor hun handelsnederzettingen aldaar. Voor deze kantoren werden reguliere zegels overdrukt, meestal met de naam van de betreffende plaats, maar soms ook niet.

Zo ook in Constantinopel het huidige Istanbul. Er werden daar reguliere zegels overdrukt en voor eigen post gebruikt van 1908 tot de Eerste Wereldoorlog en daarna weer van 1921 tot 1923. Over het algemeen zijn ze redelijk tot zeer zeldzaam.  

Geen wonder dat ik even met mijn ogen moest knipperen toen ik zes zegels tegenkwam die uit Constantinopel leken te komen. En ook nog uit de eerste serie overdrukken van 1908. Ze zagen er fris uit. Te goed om waar te zijn dus. En ja dat zijn ze ook.

De 10, 20 en 30 Para opdrukken staan er niet helemaal goed op; het lijkt wel of de Para er los achter het getal is gezet. Bij de 1, 2 en 4 Piastre is het wel heel voor de hand liggend. Een punt tussen het cijfer en Piastre komt helemaal niet voor! 

En dan zijn er nog de afstempelingen. Op de 10 para si de afstempeling niet te lezen, maar het gaat om een drie-rings afstempeling. Ik ben geen expert in Italiaanse stempels, maar voor zover ik kan nagaan werden die niet in kantoren gebruikt. De 20 para heeft een stampel Savi... Waarschijnlijk Savigno en dus ver weg van Constantinopel. De 30 para is zelfs afgestempeld met een stampel Van Roma. En de 2 Piastre met een vlag reclame stempel. De 4 Piastre is de plaats onduidelijk, maar het nr 48 onderin wijst meestal op een stempel versie of straat waar een postkantoor is gevestigd. Onduidelijk dus, maar de opdruk was al vals.... 

Tja, wat te doen met zulke vervalsingen? Toch in je verzameling opnemen op de plek waar je de onbetaalbare originelen niet kunt plaatsen? Apart houden eventueel als "studie-object"? of gewoon weggooien? dan kan niemand meer in de vervalsing trappen. 

Ik bewaar ze denk ik maar apart van mijn verzameling. Ze zijn zo overduidelijk vals dat ik denk dat er niemand in trapt verder.  

 

Alle zegels Italië & gebieden die op dit moment te koop zijn klik hier

Mijn aanbiedingen op Delcampe Ebay Marktplaats