Nelson Mandela

Het belang van Nelson Mandela voor Zuid-Afrika is onmiskenbaar. Maar ook voor de rest van de wereld zijn zijn gedachten, leven en strijd, van ongekende waarde geweest. Soms wordt je daar onverwacht nog eens op geattendeerd op een onverwachte en vrolijke wijze. 

Afgelopen week kreeg ik een kaart binnen uit Brazilië met daarop Mandela. Het viel meteen op door de vrolijke kleuren en de glimlach op het gezicht van Mandela. Betere bestudering van de zegel, leerde me dat het een herinneringszegel is van zijn 100ste geboortedag. Dat is/was mij volledig ontgaan destijds. 

Natuurlijk zijn er veel meer postzegels van Nelson Mandela. Op Colnect tel ik er maar liefst 698. Een aparte thematische verzameling waardig lijkt me. 

Beroemde personen zijn een geliefd thema om te verzamelen. Mandela schiet wel in de korte tijd dat er postzegels uitkomen, in de bovenste regionen qua aantallen. Maar bij veel van alle uitgaven, is de relatie en oorsprong soms wel wat twijfelachtig. Het lijken eerder commerciële uitgaven dan werkelijk postale items. Denk aan het thema Disney (7987 items), waarvan de meeste uitgaven geen postaal gebruik hebben gehad of zelf verkrijgbaar waren in het "land van uitgifte". De enige reden van uitgave is om verzamelaars geld afhandig te maken. Maar misschien geldt dat voor heel veel (alle?) postzegeluitgiften tegenwoordig... 

   Mijn aanbiedingen op Delcampe Ebay Marktplaats