In de Wolken

Wie heeft er niet in het gras gelegen en naar de wolken gekeken als kind? Fantaserend over de figuren die je ziet. Soms zit ik nog wel eens op een bankje te staren naar de langsdrijven wolken en herken ik een gezicht, mensfiguur of dier. 

Inmiddels heb ik me er wat meer in verdiept. Eerst omdat het moest voor een vliegbrevet, waar wolkenkennis vereist was, en later voor mijn plezier. Inmiddels heb ik ook de The Cloud Appreciation Society ontdekt, waar wolkenliefhebber hun hart kunnen ophalen. Ook als je geen fanatieke wolkenjager bent is de site zeer de moeite waard. 

Wolken op postzegels kom je wel vaker tegen, maar meestal als achtergrond. Het gaat dan niet om de wolken zelf. Gelukkig heeft de Belgische post vandaag daar verandering in gebracht met maar liefst vijf nieuwe zegels. De zegels worden uitgegeven in een velletje van tien zegels; iedere zegels twee maal. 

Gelukkig is België niet het eerste land dat aandacht besteed aan wolken. Duitsland heeft bijvoorbeeld afgelopen jaar nog twee prachtige wolkenzegels uit gegeven.Met een beetje verder zoeken kom je ook andere landen tegen die specifiek aandacht hebben gegeven aan wolken. 

Maar als je wolken op postzegels wilt gaan verzamelen, welke zegels ga je dan verzamelen? Alle zegels met een wolk er op? Of alleen die zegels die specifiek aandacht geven aan wolken, zoals dit Belgische velletje? En wat is eigenlijk de eerste postzegel die een wolk benoemd? Daar ben ik nog niet achter. Het mooie van de filatelie is natuurlijk, dat je dat zelf mag bedenken. Wat jouw voorkeur heeft is verzamelwaardig. 

Mijn aanbiedingen op Delcampe Ebay Marktplaats