Maximumkaarten

Sinds ik lid ben van postcrossing ontvang ik regelmatig Maximumkaarten. Als filatelist ben ik daar altijd blij mee. Ik ben ze zelfs beginnen te verzamelen. Alleen de gelopen exemplaren

Wat zijn maximumkaarten?

Maximumkaarten zijn ansichtkaarten met aan de voorzijde een afbeelding van een onderwerp waar een uitgifte van een postzegel is gewijd. Op de ansichtzijde is dan de postzegel van de uitgifte geplakt en afgestempeld; meestal met een speciaal stempel. 

Als filatelist kende ik het verschijnsel wel, maar had ik er niet veel aandacht voor. Losse zegels hadden en hebben nog steeds de meeste aandacht binnen mijn collecties. Maar postcrossing heeft dit langzaam maar zeger veranderd. Ik heb hier al eerder over een maximumkaart uit Denemarken gesproken en sindsdien heb ik er al veel ontvang en ook zelf verzonden.

Hoewel veel maximumkaart verzamelaars in Nederland, voornamelijk niet verzonden kaarten verzamelen, vind ik het juist leuk om ze te ontvangen en me te laten verrassen waar en door wie ze verzonden zijn. Ik verzamel dus bewust verzonden maximumkaarten; echt gelopen kaarten zijn veel interessanter.

Augustus 2022

De afgelopen maand zaten er zelf vier maximumkaarten tussen de andere kaarten, in mijn bus. In willekeurige volgorde waren dat de volgende

Iedere filatelist kent wel de eerste postzegel ter wereld, de Penny Black die in 1840 in Engeland is uitgegeven. Helaas heb ik die zelf niet; een goed exemplaar is nogal prijzig vind ik. Dus des te leuker als je de zegel per post ontvangt. Nou ja, een kopie dus ... 

In 1990 is de eerste uitgifte van de postzegel wereldwijd herdacht. Diverse landen gaven speciale postzegels uit met een afbeelding van de Penny Black. Vaak ook met de eerste postzegel van het betreffende land. Zo ook Duitsland. Op 11 oktober 1990, de dag van de Postzegel, gaf de Duitse post een herinneringszegel uit met daarop naast de Penny Black ook de eerste zegel die in Duitsland is uitgegeven (Beieren). 

De maximumkaart die ik kreeg was aan de voorzijde in Bonn afgestempeld en kwam uit Constance Germany. Verzonden op 18 augustus met een postzegel van Palldium en mooi afgestempeld met een "Corona-stempel"

Uit Zweden ontving ik een kaart gewijd aan Zweeds ontworpen houten huizen Maximum Card nr 83. lees ik op de achterzijde. De bijbehorende postzegel aan de voorzijde is van een "Allotment House" of Kolonistuga in het Zweeds. Helaas is de zegel op de achterzijde niet afgestempeld. Het valt me vaker op dat zegels niet meer afgestempeld worden. Normaal vooral uit de VS, maar nu dus ook uit Zweden. Ik krijg niet zo vaak kaarten uit Zweden, dus ik weet ook niet of dit vaker voorkomt of gewoon een ongelukje is.

De derde kaart die ik ontving is gewijd aan een Finse Olympisch Kampioen. Paavoo Numi liep in 1925 in New York waar waar hij de gouden Milrose A.A. medaille heeft gewonnen. Buni heeft een hele lijst van prestaties en wereldrecords op zijn naam staan. Waarom dan deze medaille wordt getoond en niet één van zijn grotere overwinningen is mij een raadsel... Desalniettemin een leuke kaart. 

De vierde maximum kaart die ik afgelopen maand ontving kwam uit Oekraïne. Het enige wat ik daar van kan maken is dat het een afbeelding van een ruïne is. Ik lees geen Oekraïens. 


 Een leuk stapeltje kaarten die ik aan mijn verzameling maximum kaarten kan toevoegen.



Mijn aanbiedingen op Delcampe Ebay